Region

Co będzie w Karcie Siedlczanina?

Siedlce Pon. 21.10.2024 11:34:26
21
paź 2024

Elektryczne autobusy i nowe przystanki z elektroniczną informacją to nie wszystko. Siedlce szukają i innych zachęt do korzystania z transportu publicznego. Karta Siedlczanina ma swoją funkcjonalnością daleko wykroczyć poza elektroniczny bilet MPK.

Okresowy bilet miejskiej komunikacji, karta czytelnika miejskiej biblioteki, karta sportowa, karta dużej rodziny, karta seniora – jest tego trochę. Jeśli ktoś chce korzystać z miejskich usług oraz z przysługujących ulg, to plastikowe karty mogą mu nieźle wypchać portfel. Karta Siedlczanina ma to w zamyśle zintegrować. Czy wszystko – to jest jeszcze przedmiotem dyskusji, ale na pewno sporą część.

Co to da? Jeśli chodzi o sam transport – łatwiej będzie wdrażać zmiany w uprawnieniach do ulgowych lub darmowych przejazdów. Na rozszerzenie tych uprawnień miasto nie ma na razie pieniędzy, ale jeśli chude lata kiedyś miną, będzie można wrócić do starych pomysłów publicznego transportu, który będzie za darmo (lub znacznie tańszy) dla mieszkańców, a płatny dla przyjezdnych. Władze miasta nie kryją, że jest to element konkurencji o mieszkańców z sąsiednimi gminami i zachęta do tego, by mieszkać i płacić podatki właśnie tutaj.

Zintegrowanie biletu MPK z siedlecką kartą sportową ułatwiłoby też życie tym, którzy nie jeżdżą autobusami na co dzień, ale korzystają z parku wodnego lub boisk przy stadionie. Zamiast jeździć na obrzeża miasta samochodem, mogliby wsiąść w autobus i zapłacić już posiadaną elektroniczną portmonetką, która daje im wstęp na basen lub siłownię.

Nie ma co jednak ukrywać, że taka pełna cyfrowa integracja jest bardzo trudna. Poszczególne instytucje i przedsiębiorstwa mają od lat własne systemy informatyczne, które trzeba by teraz połączyć, zapewniając im sprawne, nieprzerwane i niezawodne działanie. No i kwestia fundamentalna: ochrona danych użytkowników. Dane z używania takich kart „od wszystkiego” dają przecież ogromną wiedzę: jak się przemieszczamy, z jakich usług, kiedy i gdzie korzystamy. Mieszkańcy muszą mieć pewność, że te dane nie wyciekną, a oni sami nie staną się „mięsem marketingowym” dla różnych sprzedawców albo – co gorsza – celem dla włamywaczy. Stworzenie takiego systemu to robota dla zespołu informatyków na dobre kilkanaście miesięcy, ale magistrat deklaruje, że chce w tym kierunku iść.
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Adam Białczak
+48.500187558

5 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.
Peter Wt. 22.10.2024 07:20:56

Ja bym poszedł jeszcze dalej, należy wprowadzić strefy płatnego parkowania z wyłączeniem mieszkaniców miasta Siedlce, miasto by odetchneło, poprawiło się powietrze że względu na mniejsze zanieczyszczenie spalinami, i byłoby trochę kasy na remonty nawierzchni ulic , które niszczą przyjezdne auta

Michał Wt. 22.10.2024 09:12:13

Żadne autobusy za 100 mln nie zmienią tego, że od wielu lat autobusy jezdza po tych samych trasach, bez uwzględnienia osiedli, które powstały. Proszę powiedzieć jak z Floriańskiej uczeń ma dojechać na Prusa? Zamiast kręcących się w koło 3 i 4, powinny być linie przesiadkowe, które jadą np. z Łukowskiej na Sokołowska itp. Inaczej zawsze ludzie będą omijać autobusy, które jeżdżą 3 razy dziennie

jeżeli... Pon. 21.10.2024 07:46:48

Jeżeli są pomysły aby komunikacja miejska dla siedlczan była bezpłatna a dla przyjezdnych płatna .....to natychmiast trzeba ich autorów wysłać do doktora.

prośba do "jeżeli..." Wt. 22.10.2024 03:42:11

Możesz uzasadnić dlaczego? W dużym stopniu jest to jeżdżąca młodzież do/ze szkół. W tym gronie na co dzień obserwuję: agresję, brak kultury, wandalizm itd. Pojawia się pytanie: kto teraz składa się (płacąc podatki) min. na ich transport czy kształcenie? Akurat pomysł by płacili (rodzice) jest sensowny.

Andrzej1 Wt. 22.10.2024 02:38:32

Głupie pomysły. W Warszawie aby korzystać z ulg w komunikacji wystarczy dowód tożsamości i nie trzeba posługiwać się żadną kartą miejską.