Zachodnia obwodnica Siedlec – propozycja magistratu
Siedlce
Pt. 19.02.2021 11:39:00
19
lut 2021
lut 2021
Miasto Siedlce przedstawiło 19 lutego propozycję przebiegu zachodniej obwodnicy miasta, która w przyszłości miałaby połączyć drogi krajowe nr 2 i 63. To kolejny głos w toczącej się od kilku tygodni debacie.
W styczniu kilka wariantów zachodniej obwodnicy Siedlec pokazała pracująca na zlecenie zarządcy dróg krajowych firma STI Polska. Nie zyskały one uznania okolicznych mieszkańców, obawiających się wywłaszczeń z nieruchomości, zanieczyszczeń i hałasu. Pewne zamieszanie wywołał zaprezentowany w tym samym czasie przez miasto projekt nowego studium zagospodarowania, w którym ową trasę zaczęto kreślić jeszcze przed rozpoczęciem prac przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Miasto szybko ogłosiło, że pierwszeństwo ma Dyrekcja, wobec czego wersję z projektu studium można traktować jako nieaktualną.Ponieważ nowa obwodnica ma przebiegać przez teren zarówno miasta, jak i gminy Siedlce, podjęto próbę wypracowania wspólnego stanowiska przez obydwa zainteresowane samorządy. Nie udało się. – 12 lutego otrzymałem od posła Krzysztofa Tchórzewskiego zaproszenie na spotkanie, w którym miał uczestniczyć również wójt Henryk Brodowski, sołtys wsi Chodów oraz przewodniczący rad miasta i gminy oraz radni i przedstawiciele mieszkańców. Miało się odbyć 22 lutego, ale przedwczoraj poseł je odwołał ze względu na fakt zakończenia konsultacji w tej sprawie – poinformował dziś prezydent Siedlec, Andrzej Sitnik.
W międzyczasie wójt Henryk Brodowski przekazał miastu dwie swoje propozycje, puszczające przyszłą obwodnicę po wschodniej lub zachodniej stronie rzeki Muchawki. Miasto uważa jednak, że ma lepszy pomysł i zaprezentowało go na dzisiejszej konferencji prasowej. Początek obwodnicy widzi na drodze krajowej nr 2 w pobliżu ronda w Iganiach, nieopodal McDonalda i stacji BP, a dalszy ciąg po zachodniej stronie Muchawki, w pobliżu zabudowań gospodarczych wsi (ale bez wywłaszczeń i wyburzeń) i z dala od osiedli mieszkaniowych miasta. Dalej przebieg drogi pokrywa się z propozycjami gminy, omijając wsie Żytnia i Chodów i wychodząc na drogę krajową nr 63 na północ od tej drugiej.
Prezydent Siedlec wskazuje kilka zalet takiego rozwiązania: – Nie blokujemy ronda u zbiegu ulicy Warszawskiej i drogi krajowej nr 2. Dostęp do wjazdu na nową drogę będą mieli zarówno mieszkańcy miasta, jak i kierowcy z krajowej „dwójki” oraz mieszkańcy Igań. Co szczególnie ważne, w najmniejszym stopniu ingerujemy w teren „Natura 2000”, co powinno zadowolić ekologów.
Koncepcja miasta zakłada dwa mosty nad Muchawką i jeden nad Liwcem oraz wiadukty nad ulicą Warszawską i linią kolejową do Warszawy. Czy GDDKiA to „kupi”? Na razie nie wiadomo. Miasto dopiero wysłało swoją propozycję Dyrekcji oraz pracującym na zlecenie projektantom i liczy na jej poparcie ze strony zarówno wójta, jak i posła.
Przebieg zachodniej obwodnicy Siedlec według koncepcji magistratu pokazuje załączona grafika.
>>>ZOBACZ
AB [MSz]
0 komentarze