Uczniowie „Żółkiewskiego” w olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii” /AUDIO/
Siedlce
Sob. 29.03.2025 09:02:45


29
mar 2025
mar 2025
Dwie grupy uczniów IV Liceum im. Hetmana Żółkiewskiego w Siedlcach wzięły udział w olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”, która pozwala uczniom na stworzenie własnych projektów społecznych i ich realizację. Inicjatywa „Zwolnieni z Teorii” ma na celu naukę pracy w zespole oraz wzmacnianie kompetencji uczniów szkół średnich, którzy pracują w kilkuosobowych grupach nad projektami społecznymi, wychodząc poza szkolne mury.
Pierwsza grupa pod opieką Beaty Tarkowskiej, nauczycielki języka polskiego, pracowała w składzie: Nela Kadej, Martyna Matłacz i Aleksandra Adamiak z klasy 2B, humanistycznej. Grupa podjęła się trudnego tematu, który dla wielu jest tematem tabu i milczenia. W swoim projekcie uczennice skupiły się na temacie zdrowia psychicznego oraz emocjach, o których rzadko się mówi. Projekt zespołu powstał z ich zainteresowania psychologią, a potem zostały zorganizowane warsztaty dla szkół podstawowych, w których inicjatorki chciały przekazać młodszym uczniom treści, których same kiedyś nie miały w szkole. Jak zaznaczyły, pomogło im w wypracowaniu lepszej komunikacji to, że pomiędzy nimi a uczniami była mała różnica wieku, dzięki czemu wszyscy czuli się bardziej komfortowo. Organizatorki chciały ukazać zarówno problem depresji, stanów lękowych, presji rówieśników na jednostkę, jak i problem zaburzeń odżywiania – problemy, o których wiele osób wstydzi się mówić. Inicjatorki projektu chciały pokazać, że rozmowa o problemie nie powinna być dla nikogo wstydliwa, a proszenie o pomoc nie jest niczym złym. Dziewczyny w swoim projekcie poruszyły także presję lansowanych, idealnych kanonów piękna, które powodują, że dążymy do doskonałości, której nie ma.Warsztaty grupa przeprowadziła w formie wykładów w sześciu szkołach. Choć projekt jest na etapie zakończenia, jak podkreśliły dziewczyny, chciałyby kontynuować swoją inicjatywę.
Z uczniami i ich opiekunem rozmawiała Katarzyna Chacińska:

Kolejnym projektem był projekt uczniów z klasy humanistyczno-artystycznej IV LO w Siedlcach, który składał się z Leny Kędziory, Mileny Klewek, Julii Skwity, Klaudii Demianiuk, Karoliny Pilskiej, Marty Szaniawskiej, Weroniki Stańczuk, Jędrzeja Szcześniaka oraz Malwiny Bondarczuk. Grupa stworzyła projekt pt. „Kreatywni od małego”. Zespół pracował pod opieką nauczycielki Renaty Zacharczuk oraz korzystał ze wsparcia poradni psychologicznej EZRA i fundacji „Zaopiekowani”. Projekt dedykowano najmłodszym i pobudzeniu ich kreatywności.
Cała inicjatywa została skierowana do przedszkolaków i uczniów klas I-II. Grupa skupiła się na organizacji zajęć plastycznych, szukając u najmłodszych kreatywności. W przedszkolach zespół przeprowadził malowanie palcami farbą na papierze oraz robienie kartek wielkanocnych, a w szkołach podstawowych – tworzenie komiksów. Głównym celem było pokazanie, że można spędzać czas kreatywnie, całkowicie bez telefonu, oraz uświadomienie, że nadmierne śledzenie internetu ogranicza naszą kreatywność. Jak podkreśliła grupa, spotkali się z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony najmłodszych oraz świetną współpracą. Sam projekt uważają za zrealizowany i są zadowoleni z jego efektów. Dla dzieci to była terapia manualna, która pomogła im wyrazić siebie.
Z uczniami rozmawiała Katarzyna Chacińska:



0 komentarze