Terespolska: taniej i szybciej, ale czy solidnie?
Siedlce
Pt. 27.09.2024 17:04:36
27
wrz 2024
wrz 2024
Zamiast nieokreślonej dalekiej przyszłości – najbliższe kilkanaście miesięcy. Cena – dziesięć razy niższa od zakładanej. Siedlce zmieniają plany remontu ulicy Terespolskiej, rezygnując z wyśrubowanych wymagań technicznych. Opozycja pyta o trwałość efektów takiego remontu. Magistrat przekonuje, że będzie wystarczająca i wskazuje długą kolejkę innych czekających na renowację ulic.
Dyskusja poprzedzająca wrześniową nowelizację wieloletniej prognozy finansowej została zdominowana przez tematy drogowe. Najwięcej miejsca poświęcono przebudowie ulicy Terespolskiej. Jedna z dróg wylotowych z miasta, siedziba wielu zakładów przemysłowych i usługowych, składa się dziś głównie z łat. W poprzedniej kadencji planowano jej kapitalny remont, obejmujący wymianę odwodnienia, nową podbudowę, budowę ścieżki rowerowej, oświetlenie itd. Kosztorys zbliżał się do 26-27 mln zł, co bez zewnętrznego dofinansowania odsuwało termin realizacji na nieokreśloną, ale zdecydowanie odległą przyszłość. Magistrat postanowił więc iść na kompromis i ograniczył zakres prac do frezowania nawierzchni i wylania nowej warstwy asfaltu. Dzięki temu można będzie wykonać to w przyszłym roku za kwotę poniżej 3 mln zł.Prezydent Tomasz Hapunowicz i Skarbnik Kazimierz Paryła argumentowali, że z własnych pieniędzy miasto nie mogłoby sobie pozwolić na modernizację ulicy w pierwotnie zakładanej wersji, a czekanie na dotacje mogłoby trwać latami: – Środki na drogi, przekazywane samorządom przez wojewodów, zmniejszyły się do 1/3 poziomu zeszłorocznego. Konsultowaliśmy sprawę z drogowcami. Uważamy, że to, co proponujemy, wystarczy na jakieś 10 lat.
Opozycyjni radni mieli jednak wątpliwości, czy tak ograniczony remont przyniesie trwałe efekty. Ulica Terespolska jest jedną z siedleckich wylotówek, a w dodatku mieści się przy niej wiele firm, do których kursują ciężkie pojazdy. Maciej Drabio zastanawiał się, czy przy takim obciążeniu zwykła nakładka wystarczy choćby do końca tej kadencji i pytał, jakiej gwarancji miasto chce za nią zażądać. Andrzej Sitnik zwracał uwagę, że w poprzednim projekcie uwzględniona była waga samochodowa, która miała wyłapywać na wjeździe do miasta przeładowane ciężarówki. Koszt takiego urządzenia to 400-500 tysięcy złotych, ale mógłby się szybko zwrócić w oszczędnościach remontowych.
Kwestia wagi pozostaje otwarta, natomiast co do trwałości nowej nakładki magistrat uspokaja, że podobne rozwiązanie zastosowano kilka lat temu na ulicy Składowej. Ona również jest obciążona ruchem osobowym i towarowym, ale trzyma się całkiem dobrze i można się spodziewać, że podobnie będzie na Terespolskiej.
O tym, jakie jeszcze ulice mają szansę na remont w najbliższych latach, napiszemy wkrótce osobno.
5 komentarze
Lepszy wróbel w garści niż gołąbki na dachu lub lepszy rydz niźli nic. I trochę optymizmu a nie tylko kłapanie bo prezydent im nie odpowiada. Wygrał i ma rządzić i realizować swój program, jak dotąd to robi. Życzę powodzenia bo Siedlce to moje miasto. Nie jestem z jakiś przysiółków czy innej wólki.
Ulica Terespolska jest w fatalnym stanie i wymaga generalnego remontu, łącznie z wymianą podbudowy, budową chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia i zieleni. Wymiana wierzchniej warstwy to wyrzucanie naszych/moich pieniędzy w błoto. Nie zgadzam się na to. Jak już robimy to róbmy porządnie. Stan siedleckich dróg jest opłakany. Lata zaniedbań, poza tym jakość wykonania była widać słaba skoro wyglądają jak wyglądają. Powinniśmy wszyscy patrzeć na to co robi Urząd Miasta i domagać się przede wszystkim jakości wykonania. Mieszkańcy zasługują na dobre i ładne drogi, ładne chodniki, ścieżki rowerowe i ładną zieleń!!!
A może urząd przedstawi mieszkańcom które ulice zamierza wyremontować,
Lepiej Taki remont niż czekać wiecznie na nie wiadomo co A ulic w Siedlcach do remontu jest bardzo dużo.
Do końca kadencji obecnego administratora Urzędu Miejskiego pewnie wytrzyma. Wiadomo, że to jedyna jego kadencja więc już nikt go nie rozliczy. Pieniądze przecież nie jego. Taki to gospodarz.