Region

Plany modernizacji linii kolejowej Warszawa – Siedlce

29
lip 2025

Plany kompleksowej modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa – Siedlce zostały zaprezentowane mieszkańcom miasta podczas spotkania, które odbyło się w poniedziałek, 28 lipca, w Urzędzie Miasta Siedlce z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych oraz potencjalnego wykonawcy inwestycji – firmy IDOM.

Inwestycje spółki PKP Polskie Linie Kolejowe realizowane są w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” i mają na celu poprawę przepustowości linii kolejowej nr 2 na odcinku Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki – Siedlce.

Jak podkreślił Michał Zyga, kierownik kontraktu, na razie inwestycja znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, ale plany te są jak najbardziej osiągalne. Zostały już przeprowadzone analizy techniczne, ekonomiczne i finansowe dotyczące możliwości przyszłej modernizacji.

Analizy wykazały, że konieczna jest dobudowa dwóch dodatkowych torów na odcinku od Warszawy Rembertowa do Mińska Mazowieckiego w celu stworzenia symetrycznego i zintegrowanego systemu kolei regionalnych i dalekobieżnych. W planach jest także budowa nowych i przebudowa wybranych stacji kolejowych, przystosowanie kilku z nich do wyprzedzania pociągów towarowych oraz budowa łącznic w Mińsku Mazowieckim, które umożliwią przejazd w kierunku Krusze i Tłuszcza.

W planie modernizacji uwzględniono również stację Siedlce Zachodnie. Ma ona zostać docelowo przebudowana – dwa zewnętrzne perony zostaną zastąpione przystankiem wyspowym o długości 400 metrów, co pozwoli na zatrzymywanie się tam dłuższych pociągów dalekobieżnych. Planowana jest także budowa tunelu drogowego dla pieszych w pobliżu stacji oraz ekranów akustycznych. Jak zaznaczył kierownik kontraktu, przeprowadzono już wstępną analizę akustyczną, która wskazała lokalizacje wymagające zastosowania ekranów.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślili, że część środków na inwestycję chcą pozyskać z Unii Europejskiej. Jeśli projekt zostanie zrealizowany, w pierwszej kolejności powstaną dodatkowe tory na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki.

Czy projekt z listy rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego trafi do realizacji – na to przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, cały proces projektowania i budowy ma potrwać około sześciu lat.






Tekst: Katarzyna Chacińska
Foto i filmy: Katarzyna Chacińska, Dominika Górecka
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Katarzyna Chacińska

0 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.